Pangandaran the little paradise - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Nique Overman - WaarBenJij.nu Pangandaran the little paradise - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Nique Overman - WaarBenJij.nu

Pangandaran the little paradise

Blijf op de hoogte en volg Nique

17 Mei 2013 | Indonesië, Pangandaran

Heey heey allemaal,

Eindelijk ben ik aangekomen na een lange rit van meer dan 8 uur in de bus en bijna te laat gekomen bij onze tussenstop. Gelukkig is het uitzicht hier super mooi dus de bus rit is niet al te saai. In Pangadaran ben ik in de avond aangekomen en heb ik meteen een riksja genomen naar de hostels toe. Helaas kon ik bijna geen hostels vinden op internet. Maar gelukkig wist de Riksja man een paar goede hostels en heb ik meteen de eerste genomen, Aangezien heet vandaag zondag is en Pangandaran een vrij kleine stad is, is het erg uitgestorven. Wat me meteen opviel is dat er veel temporary tattoo kraampjes zijn en veel cafeetjes. Vanavond heb ik meteen een tour naar de Green canyon en Green valley geboekt aangezien ik van plan ben om maar 2 nachten in Pangandaran te blijven.

De volgende dag ben ik vroeg opgestaan om een beetje rondgelopen door Pangandaran en zodat ik oprijd bij mijn tour guide ben. Samen met een andere nederlandse toerist hebben wij een priv'e tour. En zoals alles hier gaat gaan we per ojek (motor) naar de countryside van Pangandaran. Dit was echt heel leuk Kamal liet ons pinda's zien in de grond, kousenband, pepers, rijstvelden, palmsuiker, wayang poppen en zoveel neer. Het was heel leuk om te zien hoe ze palmsuiker en wayang poppen maken. Deze poppen zijn handgemaakt en geschilderd. Over het algemeen is het een familiebedrijf. Na onze tour door de countryside zijn we gaan zwemmen in de green valley, Het water hier is helder en heerlijk om in te zwemmen. Na de green valley zijn we naar de green canyon gegaan. Zoals de naam al zegt is het hier heel groen echt prachtig om te zien. na een korte boottocht komen we aan op een punt waar je kan zwemmen. Het is prachtig om op je rug te zwemmen en naar boven te kijken. Je ziet alleen maar bommen, bosjes en waterfals. Wat ook leuk is is dat Indonesische mensen niet kunnen zwemmen en een reddingsvest dragen. Ze kunnen niet zwemmen maar wonen wel op een eiland.... Na de green canyon zijn we verder gereden naar een lagoon waar je allemaal vissermans huisjes zie. Rond 8 en 9 komen de vissers hier om de vis te vangen. Deze vis verkopen ze vervolgens aan de vismarkt. Toen we terug in onze hostel waren heb ik lekker een douche genomen en me klaar gemaakt om naar de vismarkt te gaan. De vismarkt is echt geweldig je kan verse vis kopen en zelf zeggen hoeveel kilo je wil eten. Het kan natuurlijk ook minder, ik heb voor 40.000 rp aan garnalen gegeten, heerlijk en onwijs goedkoop. Na de vismarkt ben ik met Kamal en zijn vriend nog gaan chille en heb ik voor het eerst Arak geproefd. Arak is zwarte rijstewijn, echt heel vies vind ik.

De volgende dag ben ik naar de National park geweest waar ze allemaal aapjes, stelekvarkens, rendieren en andere dieren hebben. Deze national park is groter dan pangandaran zelf. National park zelf is heel mooi en groen. Na de national park kom je aan op de White beach. Deze strand is zoals de naam al zegt helemaal wit. Na even gerust te hebben bij white beach zijn we met de ojek verder gegaan naar een kroepoek fabriek. Dit is helaas geen fabriek, De kroepoek wordt lekker ouderwets door de mensen zelf gemaakt en verpakt. Na de kroepoek fabriek zijn we naar Batu Karas gegaan. Batu Karas is een strandplaatsje die ongeveer een half uur van pangandaran is. De meeste toeristen die naar Batu Karas gaan kunnen surfen of komen om het te leren. het is echt leuk om te zien dat de kinderen in de omgeving van de zee allemaal leren surfen. Wel een beetje jammer dat 11 jarige jongetjes het veel beter konden. Met Kamal heb ik een boogie board gehuurd om een beetje te surfen. Helaas kan mijn tour guide niet surfen en hebben we alleen maar gelachen. De stroming was ook veel te sterk voor mij, dit zorgde ervoor dat ik telkens terug dreef naar de kust. Na onze surf poging zijn we wat gaan eten bij een vis restaurantje, Om dat Batu Karas de centrum is waar ze alle vis verkopen, zijn de prijzen ook iets hoger. Maar toch heb ik voor niet te veel heerlijk garnalen en octopus op. Bij deze restaurant waren meer tour guides met hun toeristen. Het was leuk om even met hun te praten en de andere toeristen. De meeste kwamen uit nederland, Sommige Indonesische tour guides kunnen ook een beetje nederlands spreken. S; avonds heb ik met Kamal afgesproken dat ik de volgende dag surf les krijg van een vriend van hem, Dit wel kan surfen. Hierna ben ik pannenkoeken gaan eten met mijn duitse buren in de hostel. Deze meisjes gingen naar Pangandaran naar Bandung. Na onze pannenkoeken ben ik naar een hotel gegaan waar fox reizen al hun vakantiegangers dropt. In deze hotel vol met 65 plussers werden de gasten vermaakt met live muziek. De Indonesische tour guide kunnen ook engels zingen. Het was echt leuk om deze oude mensen de fox trot en engelse wals te zien dansen. Na de muziek ben ik nog even met de tour guides gaan praten en kwam ik erachter dat fox hun echt super weinig uitbetaald. Beetje jammer van z'n grote reisbureau die ongeveer 1800 euro per reis p.p. vraagt. Samen met dedi en de andere zijn we naar de beach bar geweest waar Kamal ook was. En hebben we nog even wat gedronken. Krot hierna zijn zij naar huis gegaan en bleef ik nog met de eigenaar en zijn vriend chille. Dit duurde uiteindelijk tot 4 uur.

De volgende ochtend moest ik weer vroeg op omdat ik om 8:30 mijn surfles had met douglas, Douglas is een hele goede surfer met een buikje hahaha. Na 3 uur in de zee te hebben gezwommen en gesurft kan ik eindelijk een klein beetje staan op mijn surfplank. De surfers gingen na de middag dus rond 1 uur naar white beach en vroege of wij ook mee wilden gaan. natuurlijk wilde we mee. Helaas zijnwe elkaar kwijtgeraakt waardoor ik alleen met mijn surfdocent daar heen ging. Op white beach hing een heerlijke hangmat en daar heb ik dan ook de hele middag in vermaakt. Douglas probeerde nog te surfen op deze golfen met de surfplank van de strandwachter. Op white beach werkten ook veel van zijn vrienden, erg aardige Indonesische mensen. Met hun heb ik ook vis en rijst mee gegeten. De mensen hier zijn erg gastvrij en aardig. De overgebleven rijst hebben we aan de aapjes gegeven. Deze aapjes kwamen af op de geur van het eten. Na het eten zijn we maar weer terug gelopen naar Pangandaran. Aan de wolken te zien ging het regenen. S' avonds heb ik op de vismarkt een halve kilo krab gekocht. Het was best grappig om mijn eigen krab te mogen uitkiezen. Helaas was krab eten moeilijker dan ik had gedacht en was ik moe toen ik het op had. Na mijn eten ben ik weer naar de hotel gegaan en heb ik weer gechilld met de tourguides van fox reizen. Koert na de hotel zijn we naar de overkant gegaan en gingen we zitten voor een supermarkt. Omdat ik verkouden ben geworden door de airco hier, wilde ik tissues kopen en iets van vix. Samen met een tour guide hebben we een soort van wagen waarin je moet fietsen ( populaire toeristen attracties voor aziaten) gestolen en zijn we naar de indo mart gefietst. Daarna hebben we het netjes terug gezet en ben ik naar Kamal en zijn vrienden gegaan. Deze mannen zaten lekker buiten bij het strand en speelde muziek met 2 gitaren en een viool. het was erg gezellig met veel arak en andere drinken. Na een tijde had ik gezien en ben ik weer terug gegaan naar de beach bar. Hier alweer tot 4 uur gebleven.

Eindelijk heb ik even een rustdag. Vandaag ging ik met een andere tour guide naar een lagoon en heb ik s' avonds een bruiloft bijgewoond. Deze bruiloften hier zijn erg groot en de receptie was best saai. Dus na een uur hadden de andere toeristen en ik er wel genoeg van en zijn we weer terug gegaan naar Pangandaran.

De volgende ochtend ben ik om 6 uur verdoken naar Buturaden,

Tot mijn volgende verslag.

xx

  • 18 Mei 2013 - 21:51

    Tineke:

    Hoi Nique weer een mooi verhaal om te lezen je zul nu wel bruin zijn geworden.
    En wat zul jij gesmuld hebben van de vis. Wij wensen je verder nog een
    Fijne vak toe tot het volgende verhaal weer gr en kus van ons alle twee xxx

  • 19 Mei 2013 - 02:12

    Lia:

    Zo te lezen vermaak je jezelf best daar. Ik ben best een beetje jaloers op je Nique ... lekker eten, mooie natuur, lekker badderen en heerlijk warm weer. Bij ons is 't weer nog steeds ronduit klote. Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Pangandaran

Nique

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 653
Totaal aantal bezoekers 41889

Voorgaande reizen:

06 Mei 2013 - 08 Juli 2013

backpacken door indonesië

09 Juli 2012 - 30 Juli 2012

Back to china

19 Juni 2012 - 08 Juli 2012

au pair in Mallorca

28 December 2011 - 11 Januari 2012

Mijn eerste reis naar Brazil

Landen bezocht: