Bukit Lewang, jungle treck - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Nique Overman - WaarBenJij.nu Bukit Lewang, jungle treck - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Nique Overman - WaarBenJij.nu

Bukit Lewang, jungle treck

Blijf op de hoogte en volg Nique

02 Juni 2013 | Indonesië, Bukit Lewang

Ja, ja daar zijn we dan, veilig geland in Medan. Nu kan mijn volgende avontuur beginnen in Sumatra. Sumatra is echt heel mooi en onwijs groen. Vanaf het vliegveld ben ik naar de busstation gegaan. Hier ging een man op zoek naar een mini van voor mij om naar Bukit Lewang te gaan. Mijn eerste plan was meteen naar Tangkahan, Tobameer en daarna Medan. Maar omdat de mensen mij niet begrepen met Tangkahan ben ik maar eerst naar Bukit Lawang gegaan. In de mini van zat een echtpaar en een andere reiziger genaamd Lana. Lana reisd al 1,5 jaar en werkt nu als reisleider. Voor haar werk moet ze nu een nieuwe tour uitproberen door Indonesie. Echt heel vervelend natuurlijk. Het echtpaar is in de 50 en hebben 3 kinderen in Engeland. Na jaren werken hebben ze nu besloten om van de huur van hun huis te gaan leven en nooit meer echt te werken. Als ze extra ged nodig hebben dan gaat de man als duikdocent werken en de vrouw heeft hospitality management gestudeerd en kan dus overal werk vinden. Deze mensen zien er zo gelukkig en relax uit. Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die met hun zouden willen ruilen. Na onze bumpy ride naar Bukit Lawang met harde muziek moeten we nog 15 min lopen naar de Rainforest guesthouse. Met lana heb ik een kamer gedeeld voor 50.000 rupiah echt niets!

De volgede dag ben ik vroeg opgestaan om met mijn tour guide Joyef anar Tangkahan te gaan voo de olifantjes. Dit was een rit van 2,5 uur achterop de motor over een verschikkelijke weg vol met stenen. Ik dacht dat ik dood ging. Maar na een tijdje begon ik Jozef te vertrouwen en ging het best goed op de motor. In tangkahan zijn we eerst gaan zwemmen in de rivier en naar de waterval gelopen. Daarna was het eindelijk tijd voor de olifanten. Ik mocht ze in de rivier schoonmaken. Het is echt prachtig om deze diertjes in het water te zien genieten. En gelukkig voor mij was er een baby olifantje. De olifanten genieten er echt van om in het water te zijn aangezien het elke dag warm is. Na het wassen kreeg ik een olifantendouche, wat de olfianten kennelijk heel leuk vinden om te doen. Eerst waren er 2 olifanten en daarna kreeg ik een douche van 3 olifanten. Na de douche kregen wij bananen om aan de olifanten te voeren.

Toen we terug gingen naar Bukit Lewang wat nog zeker 3 uur zou duren kregen we een lekke band. Dus uiteindelijk reden we in het donker terug over een slechte pad vol stenen. Echt een nachtmerrie. S avonds zijn we nog naar de music bar geweest waar ik 2 andere jongens had ontmoet die ook de jungle treck gingen doen. Omdat het doordeweeks was, was er niet veel te doen in de music bar en ben ik maar snel naar huis gegaan.

De volgende dag heb ik stevig ontbeten met een omelet en een porridge (soort havermout pap met vers fruit). Om 9 uur werd ik opgehaald door Josef en Jeroen en gingen we naar de music bar waar de andere mensen op ons stonden te wachten. In totaal zijn we met 8 mensen en 2 gidsen vertrokken. De jungle tocht zelf was niet zo uniek aangezien er verschillende touren tegelijk warn. We kwamen dus telkens andere mensen tegen. Josef heeft ons de rubberplantage laten zien en verteld dat de boeren elke dag een snee in de boom maken zodat de rubbersap eruit druppelt. Deze sap wordt opgevangen in een halve kokosnoot en als het droog is wordt het verkocht op de markt op vrijdag. Verder zijn we tijdens onze tocht funky monkeys genaamd Thomas en langstaart aapjes. Langstaart aapjes zin schattig maar niet zo speciaal aangezien je deze overal kan vinden. Wat wel heel gaaf is zijn de wilde oerang oetans die wij hebben gezien. We zage er 1 tijdens onze lunch, ik denk dat de oerang oetan al het eten rook en even ging kijken wat er te vinden was. Best gaaf dat deze dieren niet agressief worden, ze blijven gewoon rustig in de boom zitten. Na de lunch zijn we verder gaan lopen naar onze camping plek. Bij de camping plek werd er voor ons gekookt, de locals kunnen heerlijk koken. Voor diner kregen we pompoen curry, vis, kip en tempe. Verder was er altijd genoeg koffie en thee voor iedereen. na het eten was het tijd voor campingspelletjes waar ik heel slecht in ben. Doordat het ging regenen konden we niet buiten slapen en van de sterren genieten en moesten we binnen slapen.

De volgende ochtend kregen we een broodje omelet en gingen de spelletjes nog even door. Dat betekend genoeg tijd om nog even in de rivier te zwemmen. Nadat iedereen ontbeten had en zijn fruit had gegeten zijn we naar een uitkijkpunt gelopen. Dit was een pittige klim omhoog maar het uitzicht was prachtig. Ton we weer beneden aan de andere kant van de berg waren kregen we lunch. Na de lunch zijn we tubbend terug naar Bukit Lewang gegaan. Tubben doe je in banden op de rivier, het doet je eigenlijk denken aan zn attractie in de efteling. Waar je ook in een soort reuze band zit en over een sterke stroming gaat.

Weer thuis aangekomen vertelde lana over het tubben wat zij vandaag had gedaan. Wij hadden voor 30 min getubbed en lana voor 3 uur over de rivier. Dat is zeker tour die wij ook wilden doen. Dus de volgende dag zijn we naar Dady gegaan, hebben een tubbe gehaald en zijn heerlijk gaan tubben. Omdat je 3 uur op de rivier zit verbrand je erg snel. Dat was een beetje jammer. Maar het tubben zelf was heerlijk. Na het tubben werden we opgehaald door een busje, hier hebben we al onze tubbes in gedaan. En zijn gaan lunchen bij een locale kampung. Ze hebben hier echt heerlijk eten voor heel weinig. In Nederland noemen we het een rijsttafel, rijst met verschillende gerechten. Na het eten moesten we op de dak gaan zitten omdat er geen ruimte meer in het busje was. Na nog een heerlijke kokosnoot sap te hebben gedronken was het weer tijd om naar huis te gaan.

Om 8 uur ben ik met de auto naar Medan gegaan en heb ik de tijd in de Mc donalds moeten doden omdat het vliegveld gesloten was. Vervolgens ik heb netjes mijn vlucht gehaald en ben ik na een beetje problemen met de immigratie dienst toch om 6 uur in Penang aangekomen.

Welcome to Malaysia!

  • 10 Juni 2013 - 12:27

    Lia:

    Hoi Nique. Sumatra vond ik destijds ook heel mooi en volgens mij ben ik toen ook bij 't Toba meer geweest. Hebben ze daar niet van die paalwoningen staan?
    Leuke dingen heb je weer gedaan, zoals met die olifanten en 't tubben. Geniet maar lekker verder. XXX


  • 10 Juni 2013 - 18:32

    Tineke:

    Hallo Nique wat een leuk verhaal weer.
    En wat heb je weer veel gezien
    Wel goed inlijven smeren hoor.
    Volgens mij ontmoet je ook wel steeds gezellige mensen.
    We blijven je volgen geniet verder en tot het volgende verhaal.
    Gr Albert en Tineke kus doeiiiiii.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bukit Lewang

Nique

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 41883

Voorgaande reizen:

06 Mei 2013 - 08 Juli 2013

backpacken door indonesië

09 Juli 2012 - 30 Juli 2012

Back to china

19 Juni 2012 - 08 Juli 2012

au pair in Mallorca

28 December 2011 - 11 Januari 2012

Mijn eerste reis naar Brazil

Landen bezocht: