Yogyakarta, waisak - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nique Overman - WaarBenJij.nu Yogyakarta, waisak - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nique Overman - WaarBenJij.nu

Yogyakarta, waisak

Blijf op de hoogte en volg Nique

27 Mei 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Selemat pagi,

Na een hele nacht en ochten gereisd te hebben ben ik dan eindelijk in Ypgya aangekomen. Helaas was de mini van niet zo comfortabel als ik dacht en had ik een domme chauffeur die de weg niet wist. Met de mini van moest het 8 uur duren voordat ik in Yogya zou aankomen, helaas duurde het met hem meer dan 13 uur.... Met behulp van mijn buurvrouw ben ik erachter gekomen hoe ik de chauffeur dom kon noemen in het indonesisch. Na de vervelende reis ben ik opgehaald door mijn host in Yogya, Denys. Denys bracht me naar zijn huis die echt heel mooi is. Hij betaald hier maar 600 euro per jaar voor. Volgens hem en zijn vrienden komt dat omdat er een geest in zijn huis zit. Toen we aangekomen waren heb ik mijn spullen in de slaapkamer gelegd en heb ik wat zitten praten met Denys. Denys had de kaart van Yogya gepakt en laten zie waar ik allemaal heen kon. Na de was naar de laundry te hebben gebracht heb ik de bus genomen naar de Sultan palace. Gelukkig zijn de mensen in Indonesie heel behulpzaam en heb ik een lift naar de bus gekregen van een vrouw en vervolgens hebben de dames bij de bus station mij helmaal uitgelegd hoe ik bij de sultan palace kon komen en wanneer ik moest overstappen. De paleis van de sultan is leuk om te zien maar nier heel erg indrukwekkend. Het leukste vond ik het water kasteel die een stukje verder was. Deze afstand was goed te lopen en onderweg kwam je allemaal batik winkeltjes tegen. Na het water kasteel heb ik een riksja genomen naar de grote winkelstraat van Yogya, hier had ik met een couchsurfer afgesproken. Ade heeft me naar een tempel gebracht en daarna gingen we even bij hem rusten aangezien ik bijna in slaap viel op zijn motor. In de avond hadden we een cousurfers meeting waar alle couchsurfers van Yogya en de surfers van buiten bij elkaar kwamen. Het was heel leuk en net 1 grote picknick. We moesten zelfs naar de overkant verhuizen omdat er te veel mensen waren. We gingen eten bij een grote eetkraam waar ze van alles hebben. Je kan pakken wat je wil en moet op het laatst betalen. Wij hebben ons buikje heemaal vol gegeten. OP het laatst kwam DJ de adminestrator van Yogya hij had press passes voor de waisak. Waisak of Vasekh is de verjaardag van Budha. Heel veel mensen komen naa Borobodur de grote tempel om het te vieren. S avonds besloot ik om in plaats van alleen bij Denys te slapen in zijn haunted huis, te crashen bij DJ en zijn 5 andere couchsurfers. Ade en ik bleven er uiteindelijk allebei slapen omdat we de volgende dag naar de vogelmarkt wilden gaan. Dus uiteindelijk sliepen er 3 jongens in de slaapkamer van DJ, ik sliep op de logeerbed en naast mij sliepen er 2 jongens op de grond en buiten sliep nog een andere jongen. Het was erg vol.

De volgende ochten werden we vroeg wakker gemaakt door DJ en kregen we groene bonen pap als ontbijt. Vervolgens werden Ade en ik door DJ en zijn vriend naar de vogelmarkt gebracht. De vogelmarkt in Yogya is erg groot, behalve vogels verkopen ye hier ook uilen, eekhoorns, hagedissen en andere dieren. Na de vogelmarkt zijn we naar de water kasteel gelopen en heb ik Ade rondgeleid aangezien hij hier nog nooit was geweest. Ade komt oorspronkelijk uit Sulawesi en studeert voor een paar maanden in Yogya. Nadat we alles gezien hadden en uitgerust waren hebben we een riksja gedeeld en is Ade naar de busstation gegaan en ben ik weer aar de stad gegaan. Wanwan kwam mij om half 2 ophalen en daarna zijn we naar de verzamelplaats gegaan om met alle couchsufers naar Borobodur te gaan op de motor. Bij Borobodur was het heel druk en uiteindelijk een anti climax omdat we allemaal de lampionnen wilden zien die de lucht in gingen. Helaas regende het de hele avond en werden de lampionnen gecanceld. Dus in plaats van mooie lampionnen hebben we gezellig met zn alle onder een tent gezeten, gekaart en veel gelachen. Oh en natuurlijk naar het gezang van de monnikken geluisterd. Al met al was het een leuke dag.

De volgende dag ben ik van Yogya naar Jakarta gereisd omdat ik op 27 mei naar Medan zou vliegen. Ik ben om 11 uur s ochtends vertrokken en hoopte rond 12 uur s avonds in Jakarta te zijn. Helaas is dat niet gelukt omdat Indonesie niet goed is met hun OV. Ik heb del uxe bus van Yogya naar Powerkerto gepakt. In Powerketo was het de bedoeling dat ik de bus naar Jakarta kon nemen, deze bus doet er 8 uur over. Helaas ging er nog geen bus naar Jakarta tot 1 uur in de avond. De buschauffeurs wachen hier net zo lang tot hun bus vol is. Daarna gaan ze pas rijden. Dus moest ik de economic bus naar bandung nemen, hiermee zou ik nog net op tijd aankomen in Jakata. Helaas was er alleen een economic bus, de meest slechte kwaliteit in Indonesie, die naar Bandung ging. Het was niet voor niets de economic bus want nog geen uur later stonden we stil omdat de motor kapot was. De bus chauffeur en zijn hulp probeerde het te repareren maar na een uur stonden we nog steeds stil. Ik heb uiteindelijk mijn geld terug gevraagd en ben maar gaan liften omdat ik bang was om te laat te komen. Een vrachtwagen chauffeur heeft me naar Cilacap gebracht, wat helaas de verkeerde richting was. In cilacap heb ik de executive bus naar Bandung genomen die er 9 uur over deed. Met wat hulp van een tour guide uit Pangandaran heeft de chauffeur een snellere route genomen. In Bandung most ik een andere bus naar Soekarno hatta nemen die er 4 uur over deed omdat er een grote traffic jam was. Helaas had ik mijn vlucht gemist maar met 20 euro extra betalen kreeg ik een nieuwe ticket en kon ik om 12 uur naar Medan vliegen. En kwam het uiteindelijk toch goed. Ik begin de OV in Nederlands steeds meer te waarderen.

  • 03 Juni 2013 - 21:51

    Tineke:

    Wat een verhaal weer pas je wel op.
    Jammer dat de lampions niet de lucht in gingen door het slechte weer dat olijk mij een mooi gezicht.
    Kijk uit en nog veel plezier kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Nique

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 41883

Voorgaande reizen:

06 Mei 2013 - 08 Juli 2013

backpacken door indonesië

09 Juli 2012 - 30 Juli 2012

Back to china

19 Juni 2012 - 08 Juli 2012

au pair in Mallorca

28 December 2011 - 11 Januari 2012

Mijn eerste reis naar Brazil

Landen bezocht: