Dag 11, Welcome back to Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Nique Overman - WaarBenJij.nu Dag 11, Welcome back to Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Nique Overman - WaarBenJij.nu

Dag 11, Welcome back to Rio

Door: niqueoverman

Blijf op de hoogte en volg Nique

07 Januari 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Om 5 uur 's ochtends ben ik dan eindelijk aangekomen in Rio. Het is hier echt warm.... toen ik wegging uit Ilhabela begon het te regenen na een mooie zonnige dag.

Bi het busstation zocht ik naar een taxi die mij naar het hostel kon brengen. Door een misverstand of vergissing was ik mijn verblijf ik Rio kwijt. Gelukkig hielp een danser uit Nederland me met een verblijf zoeken en hadden ze nog plek voor mij in zijn hostel. Zo zie je maar weer dat wij elkaar helpen in een ander land. Zoukdansers zijn gewoon top!

De taxi's bij het busstation vroegen 30 tot 50 real voor een ritje. Zonder een teller.... natuurlijk anders zou het maar maximaal 25 real zijn... Dus ik besloot maar een stukje te gaan lopen. Langs de weg zag een man dat ik een taxi wilde roepen en hij hielp me. Een aardige man vroeg 20 real om me naar Catete te brengen. 20 Real is omgerekend nog geen 10 euro. Dus natuurlijk ging ik hiermee akkoord. EN zo kwam ik dan veilig aan in Hostel 'Republica'. Dit hostel was echt super leuk, lieve mensen en alles was heel netjes.

Omdat de taxi chauffeur niet zoveel geld vroeg gaf ik hem nog een fooi. Het was echt een aardige man die me met mijn koffers hielp. Bij het hostel gin ik me in checken.... Er was een klein probleempje aangezien Marc mijn reservering had geregeld wisten we net op welke naam het was gedaan. Ze zagen geen 2e reservering op Marc zijn naam en ook geen reservering op mijn naam. Tien kwam het ineens in me op dat Marc de reservering waarschijnlijk op mijn facebook naam had gezet en gelukkig was dit het geval. Dus na het betalen van mijn kamer had ik eindelijk een vast verblijf in Rio.

Toen ik naar buiten keek zag ik Robert zitten, hij was aan het genieten van de gratis wifi die je in ons hostel had. Het was wel leuk om Robert te zien wantt ik kende nog helemaal niemand in het hostel en Marc heb ik nog nooit ontmoet. Robert vertelde me dat hij in een hotel dichtbij zat, hij kwam net terug van de 2e party van het zouk congress. Hij ging nu nog even slapen en daarna zouden we naar het strand gaan. Ik kon me pas om 12 uur inchecken dus eerst ging ik even lopen door Catete... maar ik kwam er al snel achter dat een lange broek echt te warm was dus ging ik me even omkleden. En besloot ik maar een beetje te gaan lopen.

Het is echt leuk om gewoon een beetje door Rio de lopen, natuurlijk liep ik alleen aar ik andere mensen zag lopen. Want Rio is natuurlijk niet de veiligste stad in de wereld. Na een tijdje zag ik een bordje met 'corcovodo' oftewel het Christus standbeeld. Ik besloot om hier naartoe te lopen. Als je omhoog kijkt dan zie je bergen en op 1 berg staat de christus standbeeld. Dus ik besloot om gewoon omhoog te kijken om te zien of ik goed liep. Maar je kon hem niet altijd zien dus soms vroeg ik de weg.... Maar als Brazilianen al denken dat je Engels praat willen ze er niets van weten, gewoonweg omdat ze je niet verstaan. Dus besloot ik om het aan een vrouw te vragen... nouja vragen... het enige wat ik zei was 'jesus' en gelukkig begreep ze dit. Ze vertelde me dat ik alleen maar rechtdoor moest lopen ( in gebaren... want Portugees begrijp ik dus niet) Na een lange wandeling zak ik een man met Corcovodo op zijn rug hij vertelde me dat hij een busje en een trein had Voor de trein betaalde je 48 real om omhoog en terug te gaan naar het christus beeld. En voor het busje betaalde je 25 real voor de rit en 26 real voor de ticket.

De trein kwam pas over 2 uur en het busje vertrok al over 5 min.... dus de keuze was snel gemaakt. Als je het bedrag had betaald dan kreeg je een sticker. Met deze sticker kwam je het busje in en het was je entree voor de terugweg. In het busje zaten ook 2 Duitse mannen. Met deze manen ging ik even praten en zij waren op doorreis door Brazilië. Het is echt leuk om hier nieuwe mensen te leren kennen. Eenmaal boven op de berg moesten we nog 100 meter lopen omdat er een file was. Boven hadden ze 2 rijen... 1 om naar het Christus beeld te gaan en 1 om je ticket te kopen. Dit begreep ik zelf eerst niet dus toen vroeg ik het maar aan een man ie gelukkig Engels kon... hij vertelde me dat ik in de verkeerde rij stond, hij zei ook dat hij bereidt was om mijn plaats vast te houden totdat ik een ticket had gekocht. Dus na dit gehoord te hebben ging ik in de goede rij staan...tenminste dat dacht ik...dus besloot ik om het aan de mensen voor me te vragen. Deze mensen konden goed Engels omdat zij nog studenten waren. Het was een ontzettend aardig stelletje en heel slim. Hij studeerde orthodontist. Deze mensen hielpen mij met een ticket kopen en met hun ging ik ook naar het beeld toe. Het was leuk om nieuwe mensen te leren kennen.

Om naar het beeld te gaan moest je eerst in de andere rij staan en daarna met een busje nog verder omhoog. Het beeld was gigantisch groot en toen wij er waren was er ook een priester ofzo... veel aandacht bestede niemand eraan aangezien iedereen foto's aan het maken was met het beeld, van het beeld en van het uitzicht. Het uitzicht over Rio was prachtig Rio is echt een mooie stad!

Op de terugweg naar beneden kreeg ik een sms'je van Robert om naar het strand te gaan. Ik vertelde hem dat ik over een uurtje terug was. Toen ik met het busje naar beneden ging was ik ontzettend moe... dus daar ben ik half in slaap gevallen. Eenmaal beneden rende ik naar de goede kant van de weg en vroeg ik aan de buschauffeur of de bus naar Catete ging. Dit was gelukkig het geval en ik was binnen een uur weer terug in mijn hostel. Robert was er op dat moment al, gelukkig want nu kon hij me helpen om mijn koffers naar mijn kamer te brengen. In de ontbijtkamer zat Marc, die ik natuurlijk even bedankte omdat hij me geholpen had.

Na me even snel omgekleed te hebben en mijn badlaken gepakt te hebben ging ik met Robert naar Ipanema. Om naar het strand te gaan moesten we met een metro naar het zuiden. Ipanema is het strand na Copacabana. Van Isabel had ik gehoord dat er meer jonge mensen in Ipanema was dan op Copacabana.

Toen we in Ipanema aan kwamen gingen we eerst wat eten omdat ik honger had. Hier in Rio heb ik mee hamburgers op dan in Nederland. De Brazilianen houden hier van kaas... dus ik durfde niet veel uit te proberen daarom nam ik maar een Cheeseburger bacon zonder kaas... want een hamburger bacon kennen ze natuurlijk niet. Rare Brazilianen soms... samen dronken Robert en ik een kokosnoot en een suco. Hierna gingen we naar het strand. Het strand lag vol met mensen je zag allemaal stoeltjes.

Zoals ik al dacht was ik op het strand in slaap gevallen. Dat mocht ook wel ik was al op vanaf 5 uur 's ochtends. Na het leuke stranddagje gingen we terug naar het hostel waar ik me even zou omkleden voor het zouk feest van vanavond. Voor Robert duurde dit te lang dus ging hij zich ook even opfrissen in zijn hotel.Toen Robert net weg was was ik al klaar... dus besloot ik maar om even in de woonkamer te gaan zitten. Naast mij kwam Joao zitten een Braziliaanse jongen die heel brak Engels kan. Aan hem vroeg ik hem waar hij vandaan kwam en dat was Sao Paulo.. Daarna vroeg ik wat hij studeerde omdat hij er niet zo uit uitzag.. dit begreep hij niet dus een vriend van hem vertaalde het. Hij vertelde me dat hij een model was net zoals zijn vrienden. Ik dacht dat hij een grapje maakte dus vroeg ik hem nog iets... waarop hij zei 'I would love to understand you but I don.t'...... leuk dan dacht ik, ik kan met niemand in het hostel praten.

Gelukkig whatsappte Robert me dat hij beneden stond en samen gingen we nog even eten. We besloten om bij Catete grill te gaan eten dit is een kilo restaurant. Een kilo restaurant is een lopend buffet, je moet hier een bord pakken en dan mag je zoveel als dat je wil opscheppen. Na het opscheppen wordt je bord gewogen en dat bedrag moet je dan betalen. Best een leuk restaurant alleen het eten is overal hetzelfde. Na het eten namen we de metro naar het zoukfeest. Een zoukfeest in Rio is echt leuk, we kamen heel veel mensen tegen ook dansers uit Nederland. Wat een beetje jammer was was dat de shows 2 uur duurde en je daarna ook nog een wedstrijd had.... een beetje saai en je werd helemaal koud. Dat is echt vervelend om dan nog te dansen. Na de shows konden we nog 3 kwartier dansen en daarna was de prijsuitreiking....en toen was het afgelopen. Een beetje een tegenvaller...ik had meer verwacht van het land van de Zouk.

Na het feest namen Robert en ik een Taxi terug naar Catete en hebben daar nog wat gedronken voordat we terug gingen naar mijn hostel. Want zo lief als hij was bracht hij me netjes terug, of hij wilde gewoon nog even op internet. Toen ik in mijn kamer kwam lag er een man op mijn bed... normaal zou ik er geen probleem mee hebben maar hij lag ook op mijn slaap kleding met zijn schoenen aan. Echt vies! ik probeerde hem wakker te maken en tegelijk de andere te laten slapen.... maar dat werkte niet echt. Dus toen besloot ik maar naar beneden te gaan. Gelukkig begreep de receptionist mijn probleem en maakte hij de man wakker. Wat mij na 10 min niet lukte, lukte hem na 1 por... en de man was gelukkig in zijn eigen bed gaan liggen. Beneden bleef ik nog even met Robert en de 2 receptionisten praten. Ik vond het grappig om te horen dat niet iedereen in Brazilië zouk of samba kon dansen.
Toevallig kon de receptionist dat wel en hij volgde les bij Jimmy de Oliviera...meester van Samba solo en Samba de Graffieira. Na met hun gepraat te hebben besloten we maar te gaan slapen het was nu al 6 uur 's ochtends. Mijn eerste geslaagde dag in Rio de Janeiro na mijn reis naar Ilhabela.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nique

Actief sinds 02 Dec. 2011
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 41819

Voorgaande reizen:

06 Mei 2013 - 08 Juli 2013

backpacken door indonesië

09 Juli 2012 - 30 Juli 2012

Back to china

19 Juni 2012 - 08 Juli 2012

au pair in Mallorca

28 December 2011 - 11 Januari 2012

Mijn eerste reis naar Brazil

Landen bezocht: